اجزای اصلی موتور
نوشته شده توسط : rahimi

اجزای اصلی موتور

اجزای اصلی موتور شامل:

۱- سیلندر :

سیلندر ، هسته مرکزی موتور است. با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین می شود. محفظه روغن موتور زیر بدنه موتور قرار دارد. روغن موتور برای کم کردن اصطحکاک چرخش میل لنگ ، میل بادامک و حرکت پیستون داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم خنک کننده آب را در مجراهای دور سیلندرها به گردش درمی آورد و باعث خنک شدن محفظه احتراق سیلندرها می شود.

ساختار :
سیلندرها استوانه‌های توخالی هستند که محل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشند. لیکن چگونگی و کیفیت سطح داخلی سیلندرها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است. دیواره‌های چدنی یا آلو مینیمی سیلندرها به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستون‌ها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی سیلندرها به خاطر کم کردن اصطکاک میان پیستون و جداره سیلندر است. البته بدیهی است که اصطکاک باعث تولید حرارت اضافی و هدر رفتن انرژی می‌شود که می‌بایست تا حدامکان از آن جلوگیری کرد.

۲- سوپاپ اطمینان (relief valves):

سوپاپ اطمینان یک سوپاپ یکطرفه فنردار میباشد که در برخی موارد قابل تنظیم می باشد.این سوپاپ به طور فرعی در مسیر پمپ قرار دارد و هنگامی که فشار سیستم از حد معینی بالاتر رفت مدار خروجی را به مخزن متصل میکندو باعث میشود که فشار مدار از یک مقدار تعیین شده بالا نرود البته باید گفت که این سوپاپ برای تعدیل فشار مناسب نیست چرا که به طور لحظه ای کار میکند.

سوپاپ اطمینان در کلاچ هیدروستاتیک(torque converter)باعث میشود که همیشه روغن تحت فشار کمی قرار گیرد و همچنین در هنگام خاموشی از تخلیه روغن جلوگیری میکند.

۳- سلونوئید :

یک قطعه ای است که ازیک سیم پیچ که به آن کویل نیز گفته می شود ویک هسته متحرک ساخته شده و برای مواردی مثل فرمان های میکانیکی و جابجایی استفاده می شود و در اندازه و انواع گوناگون وجود دارد، مثلا اتومات استارت یک استارت خودرو، یک نمونه ازسلونوئید است که همزمان ۲ کارانجام میدهد، برق + را به استارت وصل می کند و همچنین دنده استارت را به طرف دنده فلایویل موتورحرکت می دهد که درنتیجه استارت چرخیده و موتور روشن می شود، همانطور که گفتــه شد هسته سلونوئید متحرک است وتوسط فنری درجای خود ثابت است و به محض برق دارشدن کویل سلونوئید، یک حوضه مغناطیسی ایجاد و این حوضه چون خاصیت آهن ربایی دارد لذا هسته سلونوئید را جذب می کند، بعداز قطع برق توسط فنر هسته سنولوئید به جای اولیّه اش برمی گردد.

۴- سیکل استرلینگ:

در موتورهای استرلنگ مورد استفاده قرار می گیرد(موتور استرلینگ یک موتورحرارتی است ) قاعده اصلی کار موتور استرلنگ این است که مقداری گاز داخل موتور محفوظ شده است .چرخه استرلینگ شامل یک سری رویداد است که فشار گاز داخل موتور را تغییر می دهد و سبب ایجاد کار می شود.

سیکل استرلینگ ۴ مرحله دارد :

  1. حرارت به گاز داخل سیلندر گرم منتقل می شود (چپ) و سبب ایجاد فشار می شود این فشار پیستون را مجبور می کند تا به سمت پایین حرکت کند و این قسمتی از سیکل استرلینگ است که کار انجام می دهد .
  2. هنگامی که پیستون راست به طرف پایین حرکت میکند پیستون چپ بالا می آید .این جابجایی گاز داغ را به داخل سیلندر سرد می راند ، که به سرعت گاز داخل منبع سرد را ، سرد می کند و فشار آن کاهش می یا بد .این عمل فشرده کردن گاز را در قسمت بعدی سیکل ساده تر می کند .
  3. پیستون داخل سیلندر سرد (راست) شروع به فشرده کردن گاز می کند و گرمای تولید شده توسط این متراکم سازی به وسیله ی منبع سرد حذف می شود .
  4. هنگامی که پیستون چپ پایین می رود پیستون سمت راست بالا می آید .این عمل گاز را به داخل سیلندر گرم می راند ،که به سرعت گرم شده و فشار ایجاد می کند .در این هنگام سیکل تکرار می شود .

۵- سالیدورک :

سالیدورکس (solidwork) یک نرم افزار سه بعدی قوی بوده که بر روی ماکروسافت ویندوز اجرا شده و توسط شرکت Dassault Systemes پشتیبانی می شود. در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون مهندس در ۱۶۵۰۰۰ کمپانی در سطح جهان از این نرم افزار استفاده می کنند.

تاریخچه solidwork : شرکت Dassault Systemes در دسامبر ۱۹۹۳ توسط Jon Hirschtick در ایالت ماساچوست امریکا تاسیس شد و یک تیم مهندسی نرم افزاری سه بعدی طراحی کردند که سازگار با محیط ویندوز بود و کاربرد آسانی داشت. آن ها اولین نرم افزار خود به نام solidwork را در سال ۱۹۹۵ منتشر کردند. این نرم افزار دارای بخش های Drawing، DraftSight و ۲D CAD بوده و می تواند قطعات یک سیستم را طراحی و مونتاژ کند. پس از آن شرکت داسولت سیستم در سال ۱۹۹۷ بهترین نرم افزار خود یعنی کتیا را معرفی کرد.

بخش های اصلی:

۱-Part (طراحی قطعه)
۲-Assembly (مونتاژ قطعه)
۳-DRAWING (تولید نقشه در نماهای جور وا جور)
همان طور که مشخص شد این نرم افزار دارای سه بخش اصلی است.
توضیح مختصر این که ما در محیط پارت قطعات مختلف رو طراحی می کنیم که طراحی هر کدام می تواند از قطعات ساده شرو ع بشود وتاطراحی های پیچیده که طراح وقت زیادتری روی اجزای جزئیات می گذارد متفاوت باشد.
در محیط اسمبل اجزای مختلف به هم وصل می شوند که البته باید قبل این بخش در محیط پارت قطعات مختلف رو کاملا درست ودقیق طراحی کرده باشیم.
کلا جا برای پیشرفت در این نرم افزار بسیار زیاده و در حقیقت یک CATIAی کوچک است که می شود با هاش کار کرد والبته بهترین نرم افزاری که برای شروع طراحی ها می شود ازش استفاده کرد وبعد سراغ بخشی از CATIA رفت.

۶- سوپرشارژر :

یکی از راه های افزایش بازده موتور، تزریق بیشتر سوخت به محفظه ی احتراق است اما سوخت بیشتر برای احتراق کامل نیاز به هوای بیشتری داشت (نسبت هوا به سوخت باید ۱۴ به ۱ باشه تا سوخت بطور کامل بسوزد) از طرفی محفظه ی احتراق جایی برای هوای اضافی نداشت بنابرین باید هوا رو با فشار به محفظه کمپرس فرستاد . به همین دلیل مهندسین سیستم هایی رو طراحی کردن که بتواند با کمپرس کردن هوا ، اکسیژن مورد نیاز رو به محفظه برساند. این سیستم ها به سوپرشارژر و توربوشارژرها معرف هستند. ( کلا یعنی : سوپر شارژر ها بدون ایجاد کردن خلاء با فشرده کردن هوا در فشاری بالا تر از فشار جو، مکش را افزایش می دهند. این کار هوای بیشتری را به درون موتور می فرستد و موتور را تقویت می کند. با توجه به هوای اضافه تر، سوخت بیشتری به مخلوط هوا و سوخت افزوده می شود و قدرت موتور افزایش می یابد.)

سوپرشارژ کردن موتور باعث افزایش ۴۶ درصدی قدرت و افزایش ۳۱ درصدی گشتاور می شود. البته بیشتر در دورهای بالا کاربرد دارد تا دورهای پایین دلیلش هم این است که در دورهای بالا موتور به اصطلاح نفس کم میاورد و سوپرشارژر هم در این مواقع هوای مورد نیازش رو برای موتور فراهم می کند.

سه نوع سوپرشارژر وجود داره : Roots و twin-screw و centrifugal.

۷- سی ان سی (CNC):

دستگاه کنترل عددی (Computer Numerical Control) یا دستگاه سی ان سی، به دستگاهی گفته می شود که به طور خودکار بر روی مواد مختلف عملیات انجام میدهد.

از این دستگاه ها که در اوایل دهه ۵۰ میلادی ظهور کردند، می توان در صنایع بسیار زیادی استفاه کرد. ماشین CNC انواع بسیار گوناگونی دارد که هر کدام عملکردی مخصوص به خود دارند. در این دستگاه ها که توسط کامپیوتر هدایت می شوند ابتدا طرح مورد نظر را تولید کرده، در کامپیوتر آن طرح را به صورت جی کد (سه محورافقی(X)، عمودی(Y) و عمقی (Z)) در می آوریم و پس از قرار دادن ماده مورد نظر، دستگاه آن طرح را بر روی ماده انجام می دهد. ماشین های سی ان سی انواع مختلفی دارند که معروف ترین آنها، دستگاه های لیزر و فرز CNC هستند.

اجزای اصلی موتور





:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: